• Mjölnaren Per "Polkan" Kjellman i Hulans kvarn vid Kvarnfallet 15, okänt årtal. Kvarnen, som hade vattendrivning, upphörde att mala år 1938. Efter det användes den som lagerlokal och revs när Viktor Samuelsons fabrik "Strumpan" byggdes ut.

Den sista verksamme mjölnaren, med vattendriven kvarn, hette Per Gustafsson. Hulans kvarn låg längst upp i Mölndals kråka och revs 1942. Efter det var han verksam i Kvarnfallet 25, nedanför den fortfarande bevarade Nymans kvarn i Götaforsliden, till sin död 1942.
    Photo: Mölndals stadsmuseum (Upphovsrätt)

Mjölnaren Per "Polkan" Kjellman i Hulans kvarn vid Kvarnfallet 15, okänt årtal. Kvarnen, som hade vattendrivning, upphörde att mala år 1938. Efter det användes den som lagerlokal o...

Bildtyp: K, S/V, Format: 12x16 cm cm