• Flygolycka 1933 i Trelleborgs hamn, 1933.05.29 S5A 476 F 2K (M-sp-kurs) S Östersjön ( utanför Bornholm) Haveriet har inträffat under övning i marinspaning i grp sträckan Karlskrona- 3’ N Arkona- Malmö. Övriga i grp ingående flygplan har varit 1472 (med prpch) och 1474. Härvid har grp tvärs Bornholm mött en molnbank av i sidled stor utsträckning. Flyghöjden har fått minskas från mellan 300-500m till omkring 10m över havsytan till följd av den dåliga sikten. Efter omkring 10 minuters flygning har sikten ytterligare försämrats, varför grpch beordrat högersväng för att förflytta grp parallellt med dimbanken. Under utförande av en vänstersväng har föraren i fpl 1476 kommit så nära grpch att han bedömt att kollisionsrisk förelåg. Han har därför stigit över grpch men har därvid i dimman förlorat kontakten med grpch. För att söka återta sin plats i grp har föraren därför minskat varvtalet. Han har dessutom under stigningen förlorat kontakten med vattenytan. När han uppfattat att farten minskat har spaken förts fram och gasen dragits på. Innan flyplanet erhållit styrfart har det med vänster vinge och vänster flottör slagit i vattenytan i 45 grader vinkel. Härvid har flygplanet slagit runt och blivit liggande flytande upp och ned. Flyplanet har totalhavererat. Besättningen har undkommit oskadad. Ryska S/S ”Vijshera” har bärgat flyplanet samt infört flyplansresterna till Trelleborg. Orsaken till haveriet har varit hastig och oberäknad siktförsämring, vilken förorsakat förarens felmanöver. Han har varit elev under utbildning. Grpch har som förbandschef visat mindre gott omdöme då han ej beaktat att personal i grp varit under utbildning. Besättning: förare Sven Nyström, spanare Axel Dahlberg, mekaniker L G Rasmusson  neg. Johnsson 9954.
    Photo: Trelleborgs museum

Flygolycka 1933 i Trelleborgs hamn, 1933.05.29 S5A 476 F 2K (M-sp-kurs) S Östersjön ( utanför Bornholm) Haveriet har inträffat under övning i marinspaning i grp sträckan Karlskrona...