1
5
100
En måndagseftermiddag i början av december 1950 gjorde kapten Torwald Andersson en perfekt landning på Långsjöns is i Tuna med en last av färska kvällstidningar. Direkt efter landningen brast isen och det lilla planet blev liggande med vatten upp till propellrarna. Bärgningsarbetet blev besvärligt, ett par dagar efter incidenten lyckades man till slut få upp planet ur vattnet med hjälp av såväl modern teknik, i form av amerikanska luftkuddar som blåstes upp under vingarna, som gammeldags äkta hästkrafter. Det kvaddade planet fick sedan stå kvar på isen i väntan på att underlaget skulle bli så bärkraftigt att man kunde dra planet in till land för nedmontering och vidare transport till en verkstad.
Photo: Norrlandsbild / Sundsvalls museum
En måndagseftermiddag i början av december 1950 gjorde kapten Torwald Andersson en perfekt landning på Långsjöns is i Tuna med en last av färska kvällstidningar. Direkt efter landningen brast isen och det lilla planet blev liggande med vatten upp till propellrarna. Bärgningsarbetet blev besvärligt, ett par dagar efter incidenten lyckades man till slut få upp planet ur vattnet med hjälp av såväl modern teknik, i form av amerikanska luftkuddar som blåstes upp under vingarna, som gammeldags äkta hästkrafter. Det kvaddade planet fick sedan stå kvar på isen i väntan på att underlaget skulle bli så bärkraftigt att man kunde dra planet in till land för nedmontering och vidare transport till en verkstad.
Photo: Norrlandsbild / Sundsvalls museum
En måndagseftermiddag i början av december 1950 gjorde kapten Torwald Andersson en perfekt landning på Långsjöns is i Tuna med en last av färska kvällstidningar. Direkt efter landningen brast isen och det lilla planet blev liggande med vatten upp till propellrarna. Bärgningsarbetet blev besvärligt, ett par dagar efter incidenten lyckades man till slut få upp planet ur vattnet med hjälp av såväl modern teknik, i form av amerikanska luftkuddar som blåstes upp under vingarna, som gammeldags äkta hästkrafter. Det kvaddade planet fick sedan stå kvar på isen i väntan på att underlaget skulle bli så bärkraftigt att man kunde dra planet in till land för nedmontering och vidare transport till en verkstad.
Photo: Norrlandsbild / Sundsvalls museum
En måndagseftermiddag i början av december 1950 gjorde kapten Torwald Andersson en perfekt landning på Långsjöns is i Tuna med en last av färska kvällstidningar. Direkt efter landningen brast isen och det lilla planet blev liggande med vatten upp till propellrarna. Bärgningsarbetet blev besvärligt, ett par dagar efter incidenten lyckades man till slut få upp planet ur vattnet med hjälp av såväl modern teknik, i form av amerikanska luftkuddar som blåstes upp under vingarna, som gammeldags äkta hästkrafter. Det kvaddade planet fick sedan stå kvar på isen i väntan på att underlaget skulle bli så bärkraftigt att man kunde dra planet in till land för nedmontering och vidare transport till en verkstad.
Photo: Norrlandsbild / Sundsvalls museum
En måndagseftermiddag i början av december 1950 gjorde kapten Torwald Andersson en perfekt landning på Långsjöns is i Tuna med en last av färska kvällstidningar. Direkt efter landningen brast isen och det lilla planet blev liggande med vatten upp till propellrarna. Bärgningsarbetet blev besvärligt, ett par dagar efter incidenten lyckades man till slut få upp planet ur vattnet med hjälp av såväl modern teknik, i form av amerikanska luftkuddar som blåstes upp under vingarna, som gammeldags äkta hästkrafter. Det kvaddade planet fick sedan stå kvar på isen i väntan på att underlaget skulle bli så bärkraftigt att man kunde dra planet in till land för nedmontering och vidare transport till en verkstad.
Photo: Norrlandsbild / Sundsvalls museum
Accept license and download photo