Lastning vid Frihamnspiren i Göteborg. Fartyget på bilden är M/S Argentina II. Argentina byggdes på Götaverken 1943. Hon sjösattes 28 augusti 1942, samt gick på provtur och lever...

Bildtyp: K, s/v

8 comments

  • M/S Argentina som tillhörde Rederi AB Nordstjernan / Johnson Line. Fotot bör vara taget före 1950 ej som det står 1950 ? Texten "Argentina" på bryggan fanns bara under andra världskriget då Johnson Line´s fartyg gick i lejdtrafik och var Neutralitets målade.
  • Detta är inte Argentina I som det står i beskrivningen. Det är Argentina II. Dateringen för när fotot är taget är alltså fel. Att det inte är Argentina I är lätt att se för en Johnsonkännare. Argentina I hade nämligen 16 ventiler (fönster) på förkanten promenaddäcket och det har inte denna. Argentina II hade 12 ventiler (fönster) och det har detta fartyg, det är alltså Argentina II och då stämmer inte er datering på beskrivningen. Med vänlig hälsning Anders Eriksson
  • Hej Anders! Alltid kul med fackkunskap. Vet du var och när Argentina II var byggt?

  • Hej Anders! Kan du som sagt hjälpa oss med årtal för byggandet av Argentina II och vilket varv så hade det varit mycket vunnet.
  • Hej! Jag försöker hela tiden (fem försök) skriva en förklaring (beskrivning) av fartyget, men texten hoppar bara bort. Ge mig en mailadress så skall ni få hela historien. Mvh Anders!
  • Denna Argentina II, byggd på Götaverken (samma varv som ettan). Levererades den 27 januari 1943. Gjorde ett flertal lejdresor under kriget. Kan ge en fullständig historik om ni ger mig en mailadress. Men som sagts en syster till Argentina I. Vad jag kan se har ni fyra bilder av fartyget under lastningen och det är fel text till alla fyra bilderna
  • Fartyget på bilden är Argentina (II). Byggd på Götaverken 1943. Sjösattes 28 augusti 1942 samt gick på provtur och levererades sedan den 27 januari 1943. Gjorde under återstoden av kriget ett flertal lejdresor till Argentina och Brasilien. Svenska exportvaror ner, samt en rad livsnödvändiga produkter hem bl.a. spannmål. Tidvis mellan lejdresorna när hon väntade på utväxling låg hon upplagd i Göteborg. Befälhavare när hon gick ut på första resan var K. Andreasson samt Maskinchef var J. Elowsson. Denna fartygsserie som byggdes för Johnson (Nordstjernan) mellan 1935 och 1948 bestod av 21 fartyg. Sjutton av dom var byggda på Götaverken samt fyra av dom var utlagda för byggnation på Kockums. Det var systerfartyg alltså byggda på samma ritningar, men naturligtvis skedde en del smärre förändringar genom åren. Men rent utseendemässigt är det väldigt svårt för en amatör att se skillnad på fartygen. Men en sak som skiljer om man vet om det är placering och antal fönster (ventiler) på förkant promenaddäck, alltså däck nummer två. På Argentina I, den som byggdes 1935 och minsprängdes 1942, fanns det på förkanten här 16 fönster (ventiler), de gick ända ut till rundningen på sidan av bygget. Medan däremot Argentina II (den på bilden) som byggdes 1943 endast hade 12 fönster (ventiler) på förkant detta däck, och de gick inte heller hela vägen ut till rundningen (sidan).
  • Min flickvän kom till New Jersey med Argentina II i början av 1963. Hon var passagerare från Sverige och minns att skeppet passerade genom en storm som kändes farlig.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to