Lastning vid Frihamnspiren i Göteborg.
Fartyget på bilden är M/S Argentina II. Argentina byggdes på Götaverken 1943. Hon sjösattes 28 augusti 1942, samt gick på provtur och levererades sedan den 27 januari 1943. Gjorde under återstoden av kriget ett flertal lejdresor till Argentina och Brasilien. Svenska exportvaror ner, samt en rad livsnödvändiga produkter hem bl.a. spannmål. Tidvis mellan lejdresorna när hon väntade på utväxling låg hon upplagd i Göteborg. Befälhavare när hon gick ut på första resan var K. Andreasson samt Maskinchef var J. Elowsson. Denna fartygsserie som byggdes för Johnson (Nordstjernan) mellan 1935 och 1948 bestod av 21 fartyg. Sjutton av dom var byggda på Götaverken samt fyra av dom var utlagda för byggnation på Kockums. Det var systerfartyg alltså byggda på samma ritningar, men naturligtvis skedde en del smärre förändringar genom åren. Men rent utseendemässigt är det väldigt svårt för en amatör att se skillnad på fartygen. Men en sak som skiljer om man vet om det är placering och antal fönster (ventiler) på förkant promenaddäck, alltså däck nummer två. På Argentina I, den som byggdes 1935 och minsprängdes 1942, fanns det på förkanten här 16 fönster (ventiler), de gick ända ut till rundningen på sidan av bygget. Medan däremot Argentina II (den på bilden) som byggdes 1943 endast hade 12 fönster (ventiler) på förkant detta däck, och de gick inte heller hela vägen ut till rundningen (sidan).
När det gäller M/S Argentina I, detta fartygsnamne, kommer här en redogörelse för dess öde. Den sista resan anträdes 3 april 1942. Destinationen för resan var Buenos Aires i Argentina, I lasten ingick bland annat papper från AB Papyrus.
M/S Argentina I gick i lejdetrafik under Andra Världskriget och resan till Buenos Aires gjordes i sällskap med bolagsfartyget Annie Johnson. Från Buenos Aires gick man senare vidare till Santos i Brasilien.
15 juli 1942 lämnade man Santos i följe med Svenska Amerika Mexiko Liniens M/S Uddeholm. Den 6 juli körde de två fartygen på en tysk minspärr 30 sjömil sydväst om Kristiansand. Först gick Uddeholm på. Där klarade sig hela besättningen. Därefter var det M/S Argentinas tur. Detta fartyg sjönk på två minuter. Fyra man omkom varav två ur besättningen, en kontrollofficer och en passagerare.
Photo:
Föreningsarkivet i Sydvästra Götaland