Fartyg: LILIAN
Bredd över allt 2,05 meter
Längd över allt 10,91 meter
Rederi: Matthiessen, Carl
Byggår: 1927
Varv: Holms Yachtvarv, Gamleby
Konstruktör: Ho ...
Fartyg: LILIAN
Bredd över allt 2,05 meter
Längd över allt 10,91 meter
Rederi: Matthiessen, Carl
Byggår: 1927
Varv: Holms Yachtvarv, Gamleby
Konstruktör: Holm, Tore
Övrigt: Från Genuaregattan 1927, där 6-S25 LILIAN segrade. LILIAN senare RIO RITA. I bakgrunden italienska 8m-jakten 8-I8 VIRIA (b. 1926, konstr. V.V. Baglietto). Bilden i beskuret skick återgiven i KSSS årsbok 1928 bland försättsplanscherna samt på s 226.
Other informationRederi: Matthiessen, Carl || :: Varv: Holms Yachtvarv, Gamleby || :: Konstruktör: Holm, Tore || :: Bredd över allt 2,05 meter || :: Längd över allt 10,91 meter || ::
Det var vid denna regatta i februari 1927 som rorsmannen Sven Salén hissade upp sin berömda fock som gav båten större segelyta inom bestämmelserna. Först kallad Salénfock, senare genuafock, som dock ej används på bilden. Lilians ägare var Saléns redarkollega vid denna tid Carl Matthiessen. Sven Salén hade vid tiden för regattan beställt en 6:a som fick namnet May-be av den berömde finlandssvenske arkitekten Gustaf Estlander, som en månad tidigare blivit svensk medborgare, vilket innebar att Salén kunde tävla om Guldpokalen i september samma år i den Estlanderritade May-be. Om han blev uttagen! Vilket han sent om sider blev, vann Guldpokalen och blev seglingens ende bragdmedaljör efter en omröstning av svenska folket i tidningen Svenska Dagbladet. Det var på den tiden innan en jury bestämde vem som skulle få priset. Genuafocken spreds sedan till ett flertal båtklasser och finns kvar än idag.
Tomas,
January 23, 2016
En tävling med långtgående konsekvenser alltså. Tack för kommentaren.
Martin Linde,
January 29, 2016
Send an inquiry
Your message will be sent to Sjöhistoriska museet.
2 comments
Tomas, January 23, 2016
Martin Linde, January 29, 2016