Kyrkogård, gravsten. Änkefru Bergöö. Bilden föreställer Hilda Bergöös föräldrars gravsten. Lars Sahlqvist (1809-1862) var handlare i Örebro och dog i Örebro 1862. Hans hustru Mari...

2 comments

• Bilden med rubriken "Hallsbergs Kyrkogård, gravsten. Änkefru Bergöö", föreställer Hilda Bergöös föräldrars gravsten. Lars Stenström var handlare i Örebro och dog i Örebro 1862. Hans hustru Maria Christina (Maja Stina) levde sedan i Hallsberg hos Bergöös tills 1898. De lär båda vara begravda vid Nikolai kyrkogård, men det kan ju tänkas att gravstenen ändå finns i Hallsberg
  • Jag har tidigare gjort en rättelse angående den här gravstenen. Nu har jag gjort ytterligare en efterforskning. Bilden är inte från Hallsbergs kyrkogård. Den är från Nikolai kyrkogård i Örebro. Och stenen står ännu kvar. Jag bifogar ett brev från Örebro kyrkogårdsförvaltning:
    "Gravstenen finns kvar och är en sk blivande kulturgrav, dvs den kommer att stå kvar och gravplatsen ska ej återupplåtas
    till någon annan utan det är Örebro kyrkogårdsförvaltning som äger den. Gravplatsnumret är kvarter B nr 96 på Nikolai (kallas också södra i folkmun) kyrkogård i Örebro."
    Jag ser också att jag felaktigt i min tidigare kommentar skrivit Lars Stenström. Lars Sahlqvist ska det vara.