History
-
-
Över Indalsälven dröjde det länge innan det blev någon bro. Det var älven själv som var transportled. På 1800-talet var det ångbåtstrafik från Bergeforsen och ända upp till Utanede ovanför jämtlandsgränsen. Även vid älvmynningen, där den stora kustlandsvägen gick, förblev det länge färja.
Vid Indal korsade jämtlandsvägen Indalsälven. Där fanns förr ett färjeställe vid Arklo. Under senare delen av 1800-talet sker en omfattande utbyggnad av landets vägnät. Nu skulle det bli bro vid Bergeforsen. Även vid Kårsta nära det gamla färjestället i Indal byggdes en bro åren 1888-1889 som stod färdig 1890, samma år som Bergeforsbron.
Bron vid Kårsta — som dock fick namnet Kävstabron — var en träbro i sex spann som var 189 meter lång. Den kom att användas i drygt 50 år. Då hade den blivit så dålig att den måste ersättas. Innan den revs 1942 berättas det att när bussen skulle köra över bron fick passagerarna gå av och gå för att bron var för dålig!
Den andra bron började planeras 1939 och byggdes under åren 1940-1942. Det var en bågbro i stål i tre spann som var 230 m lång och 6 m bred. Den bron kom dock inte att bli så gammal. På 1950-talet byggdes dammen vid Bergeforsen, som dämde upp älven hela 23 meter så det bildades en sjö ända upp till Järkvissle i Liden. En ny bro måste byggas vid Kävsta, där vattennivån nu höjts med ca 15 meter.
Hösten 1955 stod den tredje och nuvarande Kävstabron färdig. Det är en låg stålbalkbro på fyra stöd. Genom uppdämningen hade älven nu också blivit betydligt bredare. Mycket åkermark lades under vatten och långa vägbankar fick byggas ut till den nya bron. Ändå blev själva brodelen över 350 meter lång.
Indalsälvens nedre lopp går genom lösa jordlager och det bildas mycket nipor. När vattennivån höjdes genom kraftverksdammen skedde många ras längs stränderna. Även vägbanken intill den nya Kävstabron gav efter i november 1955 och en stor spricka bildades i vägbanan intill brofästet. Lyckligtvis var det dock ingen som kom till skada.
Veckans Bild/ Sundsvallsminnen v 41 2011
-
Fotografering - 1940 — 1955
-
Fotograf
Foto Engström (1945 - 1986)
- History På Storgatan 6-8 drev Linnéa Palén först Ateljé Wahlberg i Sundsvall (1936-1940) och senare Ateljé Palén (1940-1945). 1945 sålde hon till Foto Engström som Albert Engström drev fram till 1986 (oklart om ateljen låg på samma adress hela tiden). Albert Engström hade varit anställd på Ateljé Palen sedan 1939.
- Profession Fotograf
- DigitaltMuseum Search in «Foto Engström»
-
Classification
-
- Topografi och geologi (Outline) OU 133
- Vägväsen (Outline) OU 491
License information
- License Public domain mark (CC pdm)
- License CC CC0 1.0
- pictures license See separate license below the photo at the top of this page
Metadata
- Identifier SuM-foto026233
- Part of collection Fotosamlingen
- Owner of collection Sundsvalls museum
- Institution Sundsvalls museum
- Date published February 26, 2016
- Date updated November 27, 2023
- DIMU-CODE 021016286979
- UUID a15aeb28-ead0-441f-ac49-ef6a45f26dfe
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».