History
-
-
Motellen – riktiga drömbyggen
IC öppnade 1952 det första motellet i Sverige. Det låg i Njurunda söder om Sundsvall, intill Riksväg 13 som nuvarande E4 hette då. Anläggningen rymde förutom bensinförsäljning och bilservice även en liten kiosk och servering.
När Sverige förvandlades till ett bilsamhälle under 1950-talet fick bilen en annan innebörd än den hade haft tidigare. I boken Har vi råd med bilen? från 1956 konstaterade författaren att Bara för några årtionden sedan var bilägandet ett fåtalsprivilegium. Privatbilen var en överklassleksak, ett klassmärke. Men så är det inte längre. Formuleringen kan tyckas väl skarp men bilen var från början en lyxartikel som bara några få hade råd med.
Den folkliga bilkulturen blev möjlig genom det välstånd som växte fram efter andra världskriget, där det också fanns möjligheter till större fritid. Tre veckors semester infördes 1951. Mer ledighet och bättre ekonomi för den större delen av befolkningen innebar att bilturismen ökade i landet. Vid sidan av pensionat och hotell som varit de tidiga bilisternas natthärbärgen, uppstod ekonomiska alternativ som bilcampingplatser och enklare uthyrningsrum för turister och yrkesförare. Redan strax efter kriget hade oljebolaget Esso provat med enkla övernattningsrum för långtradarchaufförer, men man insåg snart att behovet av bilanpassad nattvila var betydligt större. Sverige hade blivit moget för motell.
IC insåg tidigt detta och redan 1952 öppnades det första motellet. Det låg i Njurunda strax söder om Sundsvall, intill Riksväg 13 som nuvarande E4 hette då. Anläggningen rymde förutom bensinförsäljning och bilservice även en liten kiosk och servering. Byggnaden var ganska blygsam och påminde mer om ett bostadshus men skylten utanför ledde bilresenärerna rätt. I tidningen Bileko som IC gav ut presenterades motellet som det första i Sverige. Att företeelsen var ny intygas av att ordet motell behövde ges en förklaring i texten.
Det första motell IC byggde var väl mer att betrakta som vandrarhem i anslutning till bensinstationen, men snart uppfördes motell av mer amerikanskt snitt, utformade som rader av små hus där bilen parkerades framför en egen ingång. 1962 invigdes i Öjebyn utanför Piteå en anläggning av den modellen.
Under 1970-talet satsade OK på storskaliga motorhotell i större svenska städer. På många av dem anordnades populära danskvällar men man ordnade också möjligheter till motion och friluftsliv i anslutning till motorhotellen. Benämningen motorhotell syftade på att de var utformade som hotell i egentlig mening med ett större huskomplex där hotellgästerna tog sig till rummen genom en huvudentré. År 1984 fanns 13 Motorhotell i landet, vilket innebar att OK drev Sveriges fjärde största hotellkedja.
http://www.ok.se/historia/den-folkliga-bilismen/motellen-riktiga-drombyggen
-
Fotografering - 1952 — 1955 (Uppskattat.)
-
Fotograf
Norrlandsbild
- Profession Fotograf
- DigitaltMuseum Search in «Norrlandsbild»
-
Classification
-
- Resande och turism (Outline) OU 484
- Service vid landsvägar (Outline) OU 495
License information
Metadata
- Identifier SuM-foto026349
- Part of collection Fotosamlingen
- Owner of collection Sundsvalls museum
- Institution Sundsvalls museum
- Date published March 16, 2016
- Date updated November 27, 2023
- DIMU-CODE 021016302669
- UUID 44aebbd4-d0d4-4914-a17d-e324485d5773
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».