Parti av Stora torget i Linköping 1926. I blickfånget reser sig det vid tiden nyuppförda Affärspalatset. Huvudsaklig intressent för uppförandet var Sydsvenska banken, sedermera Skå ...
Parti av Stora torget i Linköping 1926. I blickfånget reser sig det vid tiden nyuppförda Affärspalatset. Huvudsaklig intressent för uppförandet var Sydsvenska banken, sedermera Skånska banken, vilket förklarar varför arkitektuppdraget gått till stadsarkitekten i Malmö, August Stoltz. Vid sidan av banken kom bygganden då som nu att inrymma ett flertal rörelser, vilka här och för tiden kan nämnas Centrala Skomagasinet, Café Continental och fotograf Rödings ateljé. I övrigt i bilden kan noteras att arbetet med uppsättningen av Carl Milles monument över Folkungarnas ännu inte påbörjats, men att det ska inledas inom kort.
Subject
Parti av Stora torget i Linköping 1926. I blickfånget reser sig det vid tiden nyuppförda Affärspalatset. Huvudsaklig intressent för uppförandet var Sydsvenska banken, sedermera Skånska banken, vilket förklarar varför arkitektuppdraget gått till stadsarkitekten i Malmö, August Stoltz. Vid sidan av banken kom bygganden då som nu att inrymma ett flertal rörelser, vilka här och för tiden kan nämnas Centrala Skomagasinet, Café Continental och fotograf Rödings ateljé. I övrigt i bilden kan noteras att arbetet med uppsättningen av Carl Milles monument över Folkungarnas ännu inte påbörjats, men att det ska inledas inom kort.
Karl Johan Stenhardt (1894-1983) genomgick fotografutbildning hos Erik Österberg i Tranås och lät sig därefter att vidareutbilda sig hos Ferdinand Flodin i Stockholm. År 1916 anställdes han som föreståndare för Josef Rödings ateljé i det så kallade Centralpalatset i Linköping. Efter ett antal år blev han av Röding erbjuden att köpa rörelsen och i april månad 1923 inregistrerade Stenhardt sitt egna fotoföretag. Parallellt med ateljén i Centralpalatset drev han en tid fotobutiken Fotocentrum på Storgatan 40. Karl Johan Stenhardts bas utgjordes av porträttfotografering, men han hade även en produktion inom reklam och dokumentation. År 1970 gick han i självvald pension och 1980 överlämnade han sin fotografiska kvarlåtenskap till Östergötlands museum. Samlingen består av omkring 10 000 enskilda negativ.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».