• Parti av Kungsgatan i Norrköping. Närmast på vänster sida syns Arnbergska gården med anor från 1700-talet. Sedan följer del av affärsstråket längs Ettans spårvangslinje ner mot Skvallertorget. I fonden skymtar Bergslagsgården. Därbakom sticker taket på Strykjärnet upp som idag rymmer Arbetets museum.

På femtiotalet var Kungsgatans norra del en uttalad affärsgata. Gatan var då uppdelad i norra och västra Kungsgatan med Bergsbron som avdelare. Bland gatans många affärer visar bilden Beckmans Foto, Toblers Frukt och Choklad, Köhlers Mode, Norra Päls - Hatt- & Mössaffären, Granstrands broderiaffär, Weydes, med mera.
    Photo: Stockholms byggnadskontor / Östergötlands museum (Upphovsrätt)

Kungsgatans affärsstråk i Norrköping 1953.

Vy av affärsstråket på Kungsgatan på norra sidan Motala ström

Serie av 4 bilder - Vy mot Söder