• Montering av bilar på Volvoverken.

Volvoverken i Kalmar invigdes 1974 och lades ned år 1994. Anläggningen tillkom med anledning av nedläggningen av Kalmar Verkstad, som vid början av 1970-talet ägdes av Statsföretag. Kalmar stad sålde markområdet för 1 krona. En helt ny monteringsfabrik för Volvos personvagnar byggdes och omkring tusen personer arbetade på denna för sin tid moderna anläggning.

Fabriken i Kalmar byggde inledningsvis Volvo 164 av 1975 års modell och därefter lyxmodellerna 264, 760 och 960, men kom även att bygga de mer standardbetonade 740 och 940.

(Uppgifterna hämtade från Wikipedia).
    Photo: Lejonborn, Ola / Kalmar läns museum (Upphovsrätt)

Montering av bilar på Volvoverken. Volvoverken i Kalmar invigdes 1974 och lades ned år 1994. Anläggningen tillkom med anledning av nedläggningen av Kalmar Verkstad, som vid början...