• Skonaren Sir Winston Churchill, klass B, England.

The Tall Ships' Races är en internationell havskappsegling för segelfartyg och stora segelbåtar som har arrangerats sedan 1956. Kappseglingen arrangeras av Sail Training International.

I tävlingen deltar skolfartyg, scoutbåtar och privata skutor och båtar från många olika länder; tävlingen i sig är inte det viktiga utan ungdomsarbetet. Ett av prisen är för gott kamratskap. Förutsättning för att få delta i seglingen är att minst 50 % av besättningen består av ungdomar mellan 15 och 25 år.
Nederländska briggen Mercedes i Antwerpen under tävlingarna 2006

Villkoret för att få deltaga är att fartyget är över 30 fot i vattenlinjen och att minst halva
besättningen består av s k trainees i åldern 16 till 25 år.

Klassindelningen är:
A-klass, över 160 fot (48,8 m)
B-klass, 160 - 100 fot (48,8 - 30,5 m)
C-klass, 100 - 30 fot (30,5 - 9,14 m)

Mellan 1973 och 2003 var tävlingens officiella namn The Cutty Sark Tall Ships' Races, då huvudsponsorn var Cutty Sark whisky. Från år 2004 var huvudsponsorn Antwerpen (hamnen, staden och provinsen), och 2010-2014 är Szczecin huvudsponsor.

1988 hölls Tall Ships´ race i Karlskrona.

98 fartyg kom till Karlskrona i samband med starten av Cutty Sark Tall Ships' Race.
Samtidigt besöktes Karlskrona av
* Vega international drygt 100 fartyg
* Kungliga Motorbåtsklubben drygt 15 stora motorbåtar
* SM i brädsegling ca 200 deltagare