• Mörbylånga sockerbruk.

Sockerbruket i Mörbylånga etablerades 1907. Platsen valdes av geografiska och ekonomiska skäl. Betorna levererades till Mörbylånga hamn över sundet och järnvägen som låg intill fabriken utnyttjades för olika frakter. Betorna kom från Öland, Småland och Blekinge, men även Gotland levererade betor i ca. 10 år. Betsäsongen pågick från slutet av september och fram till jul. Man jobbade i treskift hela veckan.

Bruket var från början ett råsockerbruk. Det byggdes för en avverkning av 600 betor per dygn. Vissa förseningar vid starten (nov. 1908) innebar att endast 200 betor avverkades per dygn. Detta medförde stora ekonomiska förluster.

Genom årens olika utbyggnader och moderniseringar började man på 1950-talet att tillverka strösocker.

Sockerbetan sköljdes, strimlades och lakades ur i varmt vatten, man fick då fram en s.k. råsaft. Med tillsättning av kalk och kolsyra fick man fram en 15%-sockerlösning. Lösningen kokades i omgångar och till slut fick man fram sockerkristaller, det färdiga strösockret.

Som biprodukter fick man fram melass och betmassa. En del av betmassan återgick till jordbrukarna som djurfoder. Resten av massan blandades med melass och torkades till betfoder (betfor) som såldes över hela landet som kreatursfoder.
Under 1920-talet byggdes två tjänstemannabostäder och en arbetarkasern upp. 1945 byggdes fem nya bostäder och i slutet av 1950-talet ytterligare några.

1908 fanns det ca. 40 årsanställda och till kampanjen anställdes ytterligare ca. 200 personer. Under 1930-talet uppgick siffrorna till 350 anställda vid kampanjen.

Under 1960-talet var bruket flera gånger nedläggningshotat, men med hjälp av subventioner drevs bruket vidare. Det lades dock ner 1991, trots att det under 1980-talet hade en årsomsättning på 100 miljoner kronor samt ca. 125 årsanställda och ca. 80 kampanjanställda.

(Uppgifterna är hämtade från www.olandskulturarv.ltkalmar.se/oka/naringsliv/kjsocker.htm)
    Photo: Lejonborn, Ola / Kalmar läns museum (Upphovsrätt)

Mörbylånga sockerbruk. Sockerbruket i Mörbylånga etablerades 1907. Platsen valdes av geografiska och ekonomiska skäl. Betorna levererades till Mörbylånga hamn över sundet och järn...