• Pumptillverkning vid Flygt i Emmaboda.

Xylem water solutions, tidigare ITT Water & Wastewater AB är ett företag i Xylemkoncernen, tidigare ITT, med drygt 5800 anställda. Företaget tillverkar pumpar, omrörare, luftare, UV- och ozonrenare samt filtreringsutrustning för vattenrening. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg. Tillverkningen sker huvudsakligen i Emmaboda, Shenyang, Buenos Aires och Herford.

Företaget är en del av det konsortium som driver Hammarby Sjöstadsverket, en och forskningsanläggning för ny och förbättrad teknik för reningsverk. Man samarbetar även med Vilhelm Mobergsgymnasiet i Emmaboda genom att upplåta lokaler åt elever på Industritekniska programmet.

(Uppgifterna är hämtade från Wikipedia)
    Photo: Lejonborn, Ola / Kalmar läns museum (Upphovsrätt)

Pumptillverkning vid Flygt i Emmaboda. Xylem water solutions, tidigare ITT Water & Wastewater AB är ett företag i Xylemkoncernen, tidigare ITT, med drygt 5800 anställda. Företaget...