• Skolundervisning vid Frihamnen i Malmö 1954. Lärarinnan är på plats på uppdrag av Stiftelsen Svensk Zigenarmission. Skoleleverna sitter utomhus vid inlånade bänkar. Stiftelsen Svensk Zigenarmission grundades 1945. Missionen grundades av flera religiösa samfund och bedrev ambulerande skola för svenska romer med stöd av staten. Verksamheten skedde främst under somrarna fram till slutet av 1950-talet. En lärare följde då med lägret för att undervisa både barn och vuxna i läsning, skrivning, räkning och sömnad. I en statlig utredning från mitten av 1950-talet konstaterades dock att undervisningen inte var så lyckad. Man led brist på materiella resurser. Ofta fick man ha lektion utan skolbänkar eller svart tavla. Samtidigt hade de större lägren börjat delas upp i mindre, vilket gjorde att färre elever nåddes. Lägren flyttades även femton till tjugo gånger under en och samma undervisningsperiod, vilket försvårade undervisningen. Zigenarmissionen kritiserades även av den romska gruppen, då man ansåg att romska barn skulle få samma möjligheter att gå i skola som andra svenska barn.
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

Skolundervisning vid Frihamnen i Malmö 1954. Lärarinnan är på plats på uppdrag av Stiftelsen Svensk Zigenarmission. Skoleleverna sitter utomhus vid inlånade bänkar. Stiftelsen Sven...