• Emmelie Boy, kallad Millan, musiklärarinna i Kalmar, dotter till "Svarta Sara". Modern, en svart tjänstekvinna, följde med till Kalmar vid den forsmanska expeditionen till Cap. Omvändes här i Kalmar till kristendomen och levde sedan här som tjänarinna hos Cecilia Fryxell på Rostad, där även dottern uppfostrades.
    Photo: Kalmar läns museum (Upphovsrätt)

Emmelie Boy, kallad Millan, musiklärarinna i Kalmar, dotter till "Svarta Sara". Modern, en svart tjänstekvinna, följde med till Kalmar vid den forsmanska expeditionen till Cap. Omv...

• NB: Detta är en bild på Mazahr Makatemele ("Sara") som är mamma till Millan.
  • NB: Detta är en bild på Sara/Mazahr Makatemele, Millans mamma. Vore fint om ni kunde ändra uppgiften i databasen!