• Köpings stads sigill från 1378, med förklaring. Köping förde eget stadssigill(1349), 1378. Under ett pergamentsbrev i Riksarkivet,da¬terat den 15 oktober 1378 finnes "stadzens insigle j köponge”(= staden Köpings si¬gill) bevarat i oskadat skick. Brevet är skrivet i Köping. Sigillets omskrift har följande lydelse: S: CIWITAT IS:KOPVNGH(= Köpings stads sigill el. secret).  Bildinnehållet visar ett kors med upptill korsad stam samt med båda armarna korsade. Till höger om stammens nedre del (från åskådarens sett) är inplacerat ett K av samma majuskeltyp, som återfinnes i omskriftens K O P V N G H. Samma sigill åberopas i ett dokument från år 1349. Man torde därför kunna utgå från, att Köping använt eget stadssigill, ända från början av 1300-talet. Bilden visar dokumentet från 1378 (förminskat) med det vidhängande sigillet. Foto: R.A.
    Photo: Köpings museum
    Photo: Köpings museum

Köpings stads sigill från 1378, med förklaring. Köping förde eget stadssigill(1349), 1378. Under ett pergamentsbrev i Riksarkivet,da¬terat den 15 oktober 1378 finnes "stadzens insi...