Gävleutställningen 1901. En industri- och slöjdutställning som arrangerades i samband med att det 19:e allmänna lantbruksmötet hölls i Gävle denna sommar. Byggnaden på bilden tillh...

• Gävleuställningen hölls inte på Söder. Gäller flera bilder.
  • Byggnaden på bilden, Mosskulturföreningens, såldes till ett bolag i Jönköping. Nerfraktad till sin nya hemvist monterades den upp på berget i stadsparken och fick milsvid utsikt över Vättern, Jönköping och Huskvarna. Namnet varierade genom åren, men idag omnämns den Alphyddan av alla. En brand och krångel med sprittillståndet vid mitten av 1960-talet blev dess slut. När restaurangen revs spreds vissa delar till villor runt omkring, där de lever än idag.