• Porträtt (knäbild, halvprofil) av musikern Ole Bull, klädd
i bonjour med en fiol under armen.

Ole Bornemann Bull, född 5 februari 1810 i Bergen, död 17 augusti 1880 i Bergen, norsk kompositör och violinist, bror till Georg Andreas Bull..
Ole Bull var en världskänd violinist och excentrisk kosmopolit under sin tid. Robert Schumann skrev en gång att Bull var en av de största, i nivå med Niccoló Paganini i fråga om snabbhet och tonklarhet. Bull var också vän med Franz Liszt och spelade med honom flera gånger.
Bull komponerade över 70 verk, bl.a. Recuerdos de Habana, Et Sæterbesøg, Sætergjentens søndag, I ensomme stunde og Polacca Guerriera. Bull hade sina kompositioner i huvudet och skrev inte ner alla på papper, varför en hel del av hans verk gått förlorade.
George Sand använde Ole Bull som modell i romanen Malgrètout, och Henrik Ibsen använde flera av Bulls egenskaper i äventyraren Peer Gynt, t.ex. när Peer skapar fantasilandet Gyntiana.
    Photo: Okänd fotograf / Kulturparken Småland / Smålands museum

Porträtt (knäbild, halvprofil) av musikern Ole Bull, klädd i bonjour med en fiol under armen. Ole Bornemann Bull, född 5 februari 1810 i Bergen, död 17 augusti 1880 i Bergen, no...

Bildtext: Porträtt, man.Okänd fotograf.
Samtidig förvärvat: Alb2_002- Alb2 0043