• Under 1700-talets slut togs frågan om kyrkbygge upp i Tjureda församling. Den gamla stenkyrkan uppförd under 1100-talet var alltför liten och trång.
Det skulle dröja till 1860 innan arbetet med byggande av en ny kyrka påbörjades.
Minst 12000 dagsverken och lika många riksdaler i kontanta bidrag blev de sammanlagda insatserna för den nya kyrkan, som invigdes den 28 september 1862 av biskop Henrik Gustaf Hultman.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Under 1700-talets slut togs frågan om kyrkbygge upp i Tjureda församling. Den gamla stenkyrkan uppförd under 1100-talet var alltför liten och trång. Det skulle dröja till 1860 inn...

Bildtext: Tjureda kyrka.Äkta Fotografi.Ensamrätt: A/B Flygtrafik, Stockholm.Foto: O. LilljeqvistFrigiven av Försvarsstaben D 2067.