• Kyrkan i Hemmesjö är en korskyrka som uppfördes åren 1852 - 1854 i historicerande blandstil efter ritningar Johan Adolf Hawerman. Den är byggd i av sten, putsad och vitkalkad med tegelorneringar i fasaden.
1854 invigdes kyrkan av biskop Christopher Isac Heurlin. Hemmesjö gamla kyrka övergavs och blev ödekyrka.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Kyrkan i Hemmesjö är en korskyrka som uppfördes åren 1852 - 1854 i historicerande blandstil efter ritningar Johan Adolf Hawerman. Den är byggd i av sten, putsad och vitkalkad med t...

Bildtext: Hemmesjö kyrka.Äkta FotografiEnsamrätt & Foto: O. Lilljeqvists KonstförlagDals LångedK 171