• Hospitalsområdet vid sjön Trummen i Växjö ligger i ett naturskönt läge. Här fanns en egen sluten värld i utkanten av staden där både anställda och intagna sedan 1700-talet levt tämligen isolerade från omgivningen. Inhägnaden runt området revs så sent som 1968.
Den äldre byggnaden uppfördes 1824-26 efter en brand i
det tidigare dårhuset, och den yngre uppfördes 1855-57 som en
större och modernare ersättare. Den förra användes fram till
1857 som vårdinrättning, men byggdes sedan om till överläkarbostad och kapell.
Den större byggnaden fungerade som vårdinrättning fram
till 1990-talet, då verksamheten successivt överförts till modernare lokaler på området.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Hospitalsområdet vid sjön Trummen i Växjö ligger i ett naturskönt läge. Här fanns en egen sluten värld i utkanten av staden där både anställda och intagna sedan 1700-talet levt täm...

Bildtext: S:t Sigfrids sjukhus, Växjö.Äkta FotografiEnsamrätt & Foto: A/B Flygtrafik, Dals LångedFrigiven av Försvarsstaben M 830.