• Toftaholm ligger vid östra stranden av sjön Vidöstern. Herrgården är numera konferensanläggning, med restaurang och hotellverksamhet.
Toftaholm finns omnämnt första gången 1387. 1450 byggdes en borg av Gustaf Olofsson (Stenbock). Ruinerna efter denna kan fortfarande ses på Stenhusholmen.
Den nuvarande huvudbyggnaden är i trä, och uppfördes 1871. Byggnaden flankeras av ett par äldre flyglar.
Toftaholm kom med Gustaf Olofssons dotter Anna till yngre släkten Stenbock och genom gifte på 1660-talet till grevliga ätten Bonde af Björnö. Släkten Bonde sålde av Toftaholm cirka 1920 och därefter har ägarna växlat flera gånger.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Toftaholm ligger vid östra stranden av sjön Vidöstern. Herrgården är numera konferensanläggning, med restaurang och hotellverksamhet. Toftaholm finns omnämnt första gången 1387. 14...

Bildtext: Herrgård. Toftaholm.Flygfotosamlingen455/1973