• Delary är en gammal bruksort med ursprung i ett järnbruk. År 1871 tog Malmö Trämassefabriks AB över Delary Järnbruk och byggde en sulfatfabrik som startade 1872. År 1875 brann hela massafabriken ner till grunden. Först vid nyåret 1877 kom verksamheten igång igen Nu hade man dessutom byggt till en mekanisk verkstad och här tillverkades så småningom både lokomotiv och vagnar.

Malmö Trämassefabriks AB upplöstes 1900 och Svenska Sulfatcellulosa AB bildades. År 1909 övertog Strömsnäs Bruks AB Svenska Sulfatcellulosa AB. Fabriken lades ned 1981.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Delary är en gammal bruksort med ursprung i ett järnbruk. År 1871 tog Malmö Trämassefabriks AB över Delary Järnbruk och byggde en sulfatfabrik som startade 1872. År 1875 brann hela...

Bildtext: Flygfoto över Delary.Äkta FotografiEnsamrätt & Foto: A/B Flygtrafik, Dals LångedFrigiven av Försvarsstaben R 1840