• Härlunda kyrka - Den första kyrkan utgjordes av en kapellbyggnad i timmer byggd under slutet av 1500-talet. Den var belägen i Långasjömåla.
Platsen för kyrkan flyttades så småningom till Häradsbäck där ett kapell uppfördes under mitten av 1600-talet. En omfattande ombyggnad genomfördes 1822, som i praktiken innebar att kapellet förvandlades till en helt ny kyrka i nyklassicistisk stil.
Kyrkan är byggd av liggtimmer och består av rektangulärt långhus med kor i öster. Norr om koret finns en utbyggd sakristia. Ytterväggarna är klädda med vitmålade spån och taken är klädda med kopparplåt. 1826 tillkom i väster ett kyrktornet som till största delen är inbyggt i långhuset. Tornet är försett med en tidstypisk fyrkantig lanternin krönt med en korsglob. Interiören är av salkyrkotyp med tunnvalv av trä.
Renoveringar genomfördes 1927, 1962 och 1979.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Härlunda kyrka - Den första kyrkan utgjordes av en kapellbyggnad i timmer byggd under slutet av 1500-talet. Den var belägen i Långasjömåla. Platsen för kyrkan flyttades så småning...

Bildtext: Härlunda kyrka.FlygfotosamlingenR 1837