• Hallaryds kyrka -  Den nya kyrkan uppfördes strax söder om den rivna äldre kyrkan 1862 -1863, efter ritningar av arkitekt Abraham Ludvig Hedin.
Kyrkobyggnaden är i sten i nyklassicistisk stil. Det treskeppiga långhuset avslutas med en rak korvägg och en bakomliggande halvrund sakristia i öster. Tornet i väster är försett med tornur och en öppen sexsidig lanternin krönt med en korsglob.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Hallaryds kyrka - Den nya kyrkan uppfördes strax söder om den rivna äldre kyrkan 1862 -1863, efter ritningar av arkitekt Abraham Ludvig Hedin. Kyrkobyggnaden är i sten i nyklassi...

Bildtext: Hallaryds kyrka.FlygfotosamlingenR 1843