• Konga är en bruksort sedan 1742, belägen vid Ronnebyån. Från början skedde masugnsblåsning och gjutning, under namnet Örmo Bruk.
Orten hette tidigare Örmo, men i och med järnvägens etablering med Bredåkra-Tingsryds Järnväg 1896 övertog den häradets namn.
Efter att järnbruksverksamheten flyttades till Kallinge 1888 startades pappersmassatillvekning på platsen.
1943 fick pappersmassetillverkningen läggas ned p g a exportproblem under kriget. I lokalerna tillverkades monterbara trähus 1943-1957.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Konga är en bruksort sedan 1742, belägen vid Ronnebyån. Från början skedde masugnsblåsning och gjutning, under namnet Örmo Bruk. Orten hette tidigare Örmo, men i och med järnvägen...

Bildtext: Herrgård med pappersbruk. Konga.FlygfotosamlingenH 1607