• Den ursprungliga stenkyrkan i Södra Ljunga uppfördes någon gång på 1100-talet eller 1200-talet.Den bestod av ett långhus med ett rakslutet kor i öster.
En stor om- och nybyggnad genomfördes 1790-1792 efter ritningar av arkitekt Gustaf af Sillén. Långhuset breddades åt söder och förlängdes åt väster medan koret breddades åt söder. Av murarna från den ursprungliga kyrkan återstod den norra långhusmuren och korets östra mur.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Den ursprungliga stenkyrkan i Södra Ljunga uppfördes någon gång på 1100-talet eller 1200-talet.Den bestod av ett långhus med ett rakslutet kor i öster. En stor om- och nybyggnad ge...

Bildtext: Flygfoto över S Ljunga kyrka.Äkta FotografiEnsamrätt: A/B Flygtrafik, Stockholm.Foto: Lilljeqvist.Frigiven av Försvarsstaben D 1971