• Under 1700-talets slut togs frågan om kyrkbygge upp i Tjureda församling. Den gamla stenkyrkan uppförd under 1100-talet var alltför liten och trång.
Det skulle dock dröja till 1860 innan arbetet med byggande av en ny kyrka påbörjades. Det innebar stora uppoffringar för församlingen. Minst 12000 dagsverken och lika många riksdaler i kontanta bidrag blev de sammanlagda insatserna för den nya helgedomen som invigdes den 28 september 1862 av biskop Henrik Gustaf Hultman .
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Under 1700-talets slut togs frågan om kyrkbygge upp i Tjureda församling. Den gamla stenkyrkan uppförd under 1100-talet var alltför liten och trång. Det skulle dock dröja till 186...

Bildtext: Flygfoto av Tjureda kyrka.Äkta FotografiEnsamrätt: A/B Flygtrafik, StockholmFoto: LilljeqvistFrigiven av Försvarsstaben D 2067