• Kyrkan i Uråsa, som i till det yttre har karaktär av en nyklassicistisk kyrkobyggnad har emellertid anor ända tillbaka till 1100- eller 1200-talet.
Altartavlan är en modern relief, utförd i marmor av glaskonstnären Simon Gate. 1842 dekorerade Carl Strömberg, Karlshamn, korväggen med perspektivmålningar utförda i grisailleteknik. Nischernas motiv utgörs Tron och Hoppet. I gavelfälten bilder av Lagen och Evangeliet.
1899-1900 försåg dekorationsmålaren Edvard Berg, Stockholm, innertakets tunnvalv med målade kassetter efter antika förebilder.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Kyrkan i Uråsa, som i till det yttre har karaktär av en nyklassicistisk kyrkobyggnad har emellertid anor ända tillbaka till 1100- eller 1200-talet. Altartavlan är en modern relief...

Bildtext: Interiör. Uråsa kyrka.FkygfotosamlingenA.J. 641/1970