• Nuvarande kyrkan i Lidhult invigdes 1880 och uppfördes enligt Johan Adolf Hawermans ritningar.
Kyrkan som är byggd i sten i historiserande blandstil består av ett rektangulärt långhus med kor och en bakomliggande halvrund sakristia.
Vid renoveringen 1929-30 som utfördes efter förslag av arkitekt Paul Boberg förändrades koret radikalt. Den förut vida koret som tidigare varit rikt utsmyckat med en altaruppställning samt en skärm som avgränsade mot den bakomliggande sakristian förminskades. Ett absid liknande kor byggdes. Altaruppställningen ersattes av ett medeltida triumfkrucifix.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Nuvarande kyrkan i Lidhult invigdes 1880 och uppfördes enligt Johan Adolf Hawermans ritningar. Kyrkan som är byggd i sten i historiserande blandstil består av ett rektangulärt lång...

Bildtext: Lidhults kyrka. Interiör.FlygfotosamlingenA.F. 316/1967