• Avfotograferat porträtt av Christina Nilsson som Ofelia i operan Hamlet.

Alexandre Cabanel (1823-1889), var en fransk målare.
Cabanel tillbringade åren 1846-1850 i Rom och blev 1863 professor vid École des Beaux-Arts, vars direktor han sedan blev. Han var den franska akademismens främste företrädare. Han inriktade sig på bibliska, mytologiska och historiska motiv. Cabanel var frekvent anlitad som porträttmålare och målade exempelvis Napoleon III. Annars var det huvudsakligen mondäna damer han porträtterade, med smekande pensel och elegant färghållning. Bland hans damporträtt är ett av Christina Nilsson i Ofelias roll (Nationalmuseum, Sthlm).
    Photo: Okänd fotograf / Kulturparken Småland / Smålands museum

Avfotograferat porträtt av Christina Nilsson som Ofelia i operan Hamlet. Alexandre Cabanel (1823-1889), var en fransk målare. Cabanel tillbringade åren 1846-1850 i Rom och blev 18...

Bildtext: Foto av Alexandre Cabanels målning av Christina Nilsson som Ofelia.
Samtidig förvärvat: M7185 - M7227