Det s k "Slottet i dalen", som då var fattighus i Bollnäs. (Åke Wassing bodde där.) Byggnaden till vänster är epiemisjukhuset (bortrivet). Repro neg nr B 87-1437

3 comments

• Hej, jag heter Sebastian Andersson och arbetar som redaktör för Tidningen Kulturen. I nästa nummer kommer vi att publicera en text om "Slottet i dalen", och författaren Åke Wassing. Jag söker nu en bild att illustrera texten med. Den här bilden skulle vara utmärkt. Är det möjligt att få tillstånd att använda den? Kan ni hjälpa mig med detta. Har (tyvärr) inte möjlighet att betala arvode.
  • Hejsan, jag försöker hitta min mors ursprung. Min mor Lilly Julia Kristina Eriksson 19051225. Hennes mor (min farmor) Agnes Charlotte Vilhelmina Eriksson f 1884. Lilly är född på "slottet i dalen" när hon blev äldre jobbade hon som hushållsbiträde tills hon blev 22 år. Tacksam om hjälp Hälsn. Björn Lindström
  • Hej jag förösker finna min morfars mors ursprung. Hennes namn var Inga Flink innan giftermål, hon föddes 1923 i Röste, Bollnäs. Hon blev bortadopterad vid ca 8 års ålder och bodde på slottet i dalen. Hon hade en bror som var original i Bollnäs vars namn var Martin Flink. Om någon vet något mer kring hennes mor, far och syskon skicka gärna till mig (mail adress e.blom2003@gmail.com). Tacksam för allt jag kan få.