• Berghems sjukhem vid Bergsgatan i Gränna, år 1964.
    Photo: Heldebrandt, Percy / Grenna Museum– Andréexpeditionen Polarcenter (Upphovsrätt)
  • Berghems sjukhem vid Bergsgatan i Gränna, år 1964.

Berghems sjukhem vid Bergsgatan i Gränna, år 1964.

1 comment

• Karin Simonsson var född år 1900 på Husaby Ribbagård och dotter till landstingsmannen S A "Björken" Johansson. Hon utbildade sig till sjuksköterska och makarna Simonsson övertog sjukhemmet Berghem 1940. Ett sjuk- och vilohem för åldringar och konvalescenter. I den övre våningen fanns sju gästrum och i den nedre våningen fanns två gästrum, matsal och köksavdelning samt en större hall. År 1946 byggdes huset ut åt norr med 9x12 meter. Då tillkom fyra nya gästrum, serveringsrum, korridorer och toalettrum. Andra våningen inrymde privatbostad för hemmets innehavare. Den 1 april 1964 upphörde Berghems sjukhem. Karin avled 1992 i Gränna.