• Smidesmonogram på räcket mellan övre och nedre gården. Bilden är tagen inifrån gårdsplanen. För tydlighetens skull har bild två spegelvänts. Monogrammet visar överst bergsrådet Peter Cederbaums initialer och under dem hans hustrus, Maria Weselia, initialer. Mellan W och M syns ett F som inte ingår i någonderas namn men möjligen kan syfta på grindens plats vid ingången till Fredriksberg.
    Photo: Kalmar läns museum
    Photo: Kalmar läns museum

Smidesmonogram på räcket mellan övre och nedre gården. Bilden är tagen inifrån gårdsplanen. För tydlighetens skull har bild två spegelvänts. Monogrammet visar överst bergsrådet Pet...