• Militärer från T6 i Tidaholm var under 1910-talet utlånade till T1 i Linköping. Här är några av dem på bild där de poserar framför ett av sina fordon.
    Photo: Okänd / Bild Linköping

Övriga anteckningar: Bilden är en reproduktion.

1 comment

• Texten till detta foto är helt uppåt väggarna. T 6 har aldrig legat i Tidaholm och T 1 låg i Örebro till 1927. Så här är det...

Andra Göta trängkår, No 6, påbörjades att uppsättas 1902 i Landskrona. Befälet över kåren fördes av chefen för Wendes trängkår/Skånska trängkåren, No 4, fram till 1907 då Andra Göta trängkår fick en egen chef. 1904 namnändrades kåren till Östgöta trängkår, No 6, i samband med ett beslut om att kåren skulle flytta till Östergötland.

Osäkerhet rådde om vilken stad, kåren skulle förläggas till men beslutet blev Linköping. I väntan på kasernernas färdigställande förlades kåren därför åren 1907-1911 i Smålands husarregementes gamla förläggning på Ränneslätt i Eksjö. När kasernerna 1911 var klara, förlades Östgöta trängkår, No 6, som första militära förband till Linköping. Först 1914 erhöll man beteckningen T 6. I samband med försvarsbeslutet 1925 avsågs det att två trängkårer skulle avvecklas - Västmanlands trängkår, T 5, och Östgöta trängkår, T 6. Att Östgöta trängkår skulle avvecklas var inte helt givet, då man hade en bättre förläggning än Svea trängkår, T 1, i Örebro.

Beslutet blev dock att den äldsta kåren skulle bli kvar. Som en kompromiss i frågan beslutades att Svea trängkår, T 1, skulle omlokaliseras till Linköping och överta Östgöta trängkårs, T 6, kasernetablissemang. Hösten 1927 påbörjades omlokaliseringen och den 1 juni 1928 halades den tretungade flaggan för sista gången på Västra Mark i Örebro. Vid flytten följde endast fyra officerare med, varför huvuddelen av de anställda vid Östgöta trängkår blev kvar på sina befattningar.

Det blir mer rätt om texten skrivs:

Östgöta trängkår flyttade 1911 från Eksjö till Linköping. Här är personal från Östgöta trängkår på bild där de poserar framför ett av sina fordon.

En helt annan sak är att 1910 genomfördes försök med Arméns första lastbil i Östersund. På 1910-talet hade inte lastbilarna täckta hytter som den näst bortersta bilen på bilden och man hade inte heller täckta fälgar på hjulen. Av fordonen att döma ser fotot ut att vara från 1920-talet.

Mvh,

NE Nilsson