• Bildtext: Linköping S:t Larsparken

Weiders hus, byggnaden i bakgrunden. S:t Larsparken mot Repslagaregatan.
Jöns Carlsson ansökte om byggnadslov att uppföra ett fyra våningars stenhus på tomten S:t Lars kvarter 37b. Han färdigställde inte byggnaden utan sattes i konkurs 1906. Fastigheten förvärvades då av grosshandlare Erik Bellinder som färdigställde byggnaden. Namnet på huset kommer från direktör Wilhelm Weider som köpte huset 1918. 1968 utbröt en brand i vindsvåningen vilket gjorde att byggnadsnämnden anmodade att byggnaden omedelbart skulle rivas p g a brandskadorna.
Äldre fastighetsbeteckningar: S:t Lars kvarter 37b, Braxen 1, Braxen 12, och idag Braxen 17.
    Photo: Okänd / Bild Linköping (Upphovsrätt)

Bildtext: Linköping S:t Larsparken Weiders hus, byggnaden i bakgrunden. S:t Larsparken mot Repslagaregatan. Jöns Carlsson ansökte om byggnadslov att uppföra ett fyra våningars ste...