Linné i hamn

Fraktfartyget Linné i Linköpings hamn. Året är 1935.

1 comment

• Anledningen till att originaltexten säger att det är P. Blomkvists båt beror på att P. Blomkvist byggde båtmodeller. Han ägde aldrig några båtar. Detta är lastfartyget Linné. Han har inte byggt någon modell av denna båt (vad känt är). Däremot byggde Blomkvist en modell av lastfartyget Gust. af Ugglas 1932, vilken han skänkte(?) 1933 till Östergötlands museum och som finns kvar där.

Det finns ett liknande foto som detta, som föreställer just lastfartyget Gust. af Ugglas bakifrån och den som skrivit på fotot har trott att även detta är Gust. af Ugglas, därav texten.