1
6
100
Banvallen i Svartvik hade efter den snörika vintern 1966 underminerats av snösmältningen och till slut rasat. Rälsen hängde i luften och som tur var så hann nattåget precis passera innan det stora raset. Lokföraren Kurt Gösta Johansson och hans biträde Erik Berndtsson berättade att de precis efter en kurva hann se vad som var på väg att hända, men att det var för sent att stanna tåget. Det enda de kunde göra vara att fortsätta i full fart och hoppas på det bästa och som tur var så gick det vägen. Jordmassorna som gled vidare ner mot dåvarande E4 begravde en trädgård och bromsades sedan upp mot väggen till Evert och Kajsa Molanders hus där en glasveranda fullständigt krossades.
Photo: Norrlandsbild/Ragge Ellefsson / Sundsvalls museum
Banvallen i Svartvik hade efter den snörika vintern 1966 underminerats av snösmältningen och till slut rasat. Rälsen hängde i luften och som tur var så hann nattåget precis passera innan det stora raset. Lokföraren Kurt Gösta Johansson och hans biträde Erik Berndtsson berättade att de precis efter en kurva hann se vad som var på väg att hända, men att det var för sent att stanna tåget. Det enda de kunde göra vara att fortsätta i full fart och hoppas på det bästa och som tur var så gick det vägen. Jordmassorna som gled vidare ner mot dåvarande E4 begravde en trädgård och bromsades sedan upp mot väggen till Evert och Kajsa Molanders hus där en glasveranda fullständigt krossades.
Photo: Norrlandsbild/Ragge Ellefsson / Sundsvalls museum
Banvallen i Svartvik hade efter den snörika vintern 1966 underminerats av snösmältningen och till slut rasat. Rälsen hängde i luften och som tur var så hann nattåget precis passera innan det stora raset. Lokföraren Kurt Gösta Johansson och hans biträde Erik Berndtsson berättade att de precis efter en kurva hann se vad som var på väg att hända, men att det var för sent att stanna tåget. Det enda de kunde göra vara att fortsätta i full fart och hoppas på det bästa och som tur var så gick det vägen. Jordmassorna som gled vidare ner mot dåvarande E4 begravde en trädgård och bromsades sedan upp mot väggen till Evert och Kajsa Molanders hus där en glasveranda fullständigt krossades.
Photo: Norrlandsbild/Ragge Ellefsson / Sundsvalls museum
Banvallen i Svartvik hade efter den snörika vintern 1966 underminerats av snösmältningen och till slut rasat. Rälsen hängde i luften och som tur var så hann nattåget precis passera innan det stora raset. Lokföraren Kurt Gösta Johansson och hans biträde Erik Berndtsson berättade att de precis efter en kurva hann se vad som var på väg att hända, men att det var för sent att stanna tåget. Det enda de kunde göra vara att fortsätta i full fart och hoppas på det bästa och som tur var så gick det vägen. Jordmassorna som gled vidare ner mot dåvarande E4 begravde en trädgård och bromsades sedan upp mot väggen till Evert och Kajsa Molanders hus där en glasveranda fullständigt krossades.
Photo: Norrlandsbild/Ragge Ellefsson / Sundsvalls museum
Banvallen i Svartvik hade efter den snörika vintern 1966 underminerats av snösmältningen och till slut rasat. Rälsen hängde i luften och som tur var så hann nattåget precis passera innan det stora raset. Lokföraren Kurt Gösta Johansson och hans biträde Erik Berndtsson berättade att de precis efter en kurva hann se vad som var på väg att hända, men att det var för sent att stanna tåget. Det enda de kunde göra vara att fortsätta i full fart och hoppas på det bästa och som tur var så gick det vägen. Jordmassorna som gled vidare ner mot dåvarande E4 begravde en trädgård och bromsades sedan upp mot väggen till Evert och Kajsa Molanders hus där en glasveranda fullständigt krossades.
Photo: Norrlandsbild/Ragge Ellefsson / Sundsvalls museum
Banvallen i Svartvik hade efter den snörika vintern 1966 underminerats av snösmältningen och till slut rasat. Rälsen hängde i luften och som tur var så hann nattåget precis passera innan det stora raset. Lokföraren Kurt Gösta Johansson och hans biträde Erik Berndtsson berättade att de precis efter en kurva hann se vad som var på väg att hända, men att det var för sent att stanna tåget. Det enda de kunde göra vara att fortsätta i full fart och hoppas på det bästa och som tur var så gick det vägen. Jordmassorna som gled vidare ner mot dåvarande E4 begravde en trädgård och bromsades sedan upp mot väggen till Evert och Kajsa Molanders hus där en glasveranda fullständigt krossades.
Photo: Norrlandsbild/Ragge Ellefsson / Sundsvalls museum
Accept license and download photo