Motiv: Kullabygden; (ingen anteckning) ; Detalj av byggnad, stenmur vid hus, vy med gata, människor på en pir, människor tittar på ett fartyg i bakgrunden, ett fartyg vid en kaj, p...

1 comment

• Angående säckpipsspelaren med vänner så spelar han på en italiensk säckpipa som kallas zampogna. Det lilla instrumentet heter ciaramella. Anledningen till papogojan var att de hade en slags lyckokort, och så fick papegojan dra ett av dessa kort. Det är tydligen en tradition som finns kvar i bl.a. Neapel. Det vore utomordentligt bra att få mer högupplösta bilder, skulle det vara möjligt? För det finns liknande bilder på zampognaspelare från Västergötlands museum och det vore mycket intressant att kunna jämföra bilderna. Eventuellt är det samma musiker på dem men Kullabygderna är tagna något senare. Jag och några italienska musiker håller på att rota i det för att luska ut vilka dessa personer var.