Badbassäng ombord på Svenska Amerika Liniens passagerarfartyg GRIPSHOLM
Det album i vilket bilden ingår är präglat med texten "M. S. GRIPSHOLM", Swedish American Line". Bilderna i albumet kommer samtliga från Byron Co. (The Byron Company), ett familjef ...
Det album i vilket bilden ingår är präglat med texten "M. S. GRIPSHOLM", Swedish American Line". Bilderna i albumet kommer samtliga från Byron Co. (The Byron Company), ett familjeföretag i New York som under många år specialiserade sig på fotouppdrag med maritim anknytning. Ägare till firman och dess huvudsaklige fotograf under mellankrigstiden var Percy Claude Byron.
HistoryB. 1924-25 av Sir W,G, Armstrong, Whitworth & Co, Ltd Newcastle för Svenska Amerika Linien; 168,55 x 22,67 m, 17944 brt, 2 B & W dieselmotorer, effekt 13500 hk. Ombyggd och förlängd 1949. Överförd till Bremen Amerika Linie 1954, omdöpt till BERLIN 1955. Upphuggen i Trieste 1966-67.
ProfessionPassagerarfartyg
Alternative namesReg nr 7236
IDNo. 5042364
BERLIN
Other informationRederi: AB Svenska Amerika Linien || Rederi ort: Sve, Gbg || Rederi år: 1925 || Varv: Armstrong, Whitworth & Co Ltd || Byggort: England Newcastle || Byggår: 1925 || Rederi: AB Svenska Amerika Linien || :: Varv: Armstrong, Whitworth & Co, High Walker (UK) || :: Bredd över allt 22,7 meter || :: Längd över allt 171,5 meter || ::
Fartyg: GRIPSHOLM
Bredd över allt 22,65 meter
Längd över allt 171,52 meter
Reg. Nr.: 7326
Rederi: Svenska Amerika Linien
Byggår: 1925
Varv: Armstrong, Whitworth & Co, High Walker (UK)
Övrigt: 1955 Berlin, 1966 skrotad i La Spezia
HistorySvenska Amerika Linien, även förkortat S.A.L., var ett svenskt rederi med trafik mellan Göteborg och Nordamerika, grundat 1915. S.A.L:s huvudterminaler låg i Göteborg, det så kallade Amerikaskjulet vid Stigbergskajen, och i New York vid Pir 97 på Manhattan. Rederiet ägnade sig även åt linjetrafik med gods sedan Svenska Amerika Mexiko Linien införlivats i rederiet 1946. Företaget lades ner 1975.