• Gillberga. Ekonomibyggnader uppförda i sten och stråtak.

"Stenby by nära västra kusten. Stora stenlängor, många med "dös" (rundade hörn). Konformiga gavelbyggnader. Byn är ... i 2 grupper, en mindre grupp i norr om fyra gårdar, i söder den större gruppen med många ...  Den norra delen har enkel radbytyp med långa, smala lahagar, hägnadeav ...  Obs gångstigarna mellan mangårdarna; genvägar; vanligt. Gott om stenmurar i byns omgivning. Typisk stenby."
    Photo: Okänd fotograf, / Kalmar läns museum

Gillberga. Ekonomibyggnader uppförda i sten och stråtak. "Stenby by nära västra kusten. Stora stenlängor, många med "dös" (rundade hörn). Konformiga gavelbyggnader. Byn är ... i 2...