• Ateljébild. Enligt Walter Olsons journal är bilden beställd av fru Lisa Winbladh.
    Photo: Olson, Walter / Kalmar läns museum (Upphovsrätt)

1 comment

• Fru Lisa Winbladh hade två barn i hemmet: adoptivdottern Britt Suzanne, född 1919 (ca 11 år 1930) samt inackorderingen Sölv Lilly Arnesdotter Sjögren, född 1923 (ca 7 år 1930). Detta skulle mycket väl kunna vara den vid tillfället inackorderade (senare adopterade) flickan Sölv Lilly, senare konstnärinna under namnet Sölv Winbladh. Flickans föräldrar dog 1930 och hon flyttade det året in hos jägmästarfamiljen i Lessebo. Det verkar bara finnas en bild på Sölv Winbladh som kommer upp när man googlar men jag tycker det finns mycket stora likheter som talar för att det här inte är någon annan än Sölv Winbladh. Enda tveksamheten kan väl vara när på året 1930 bilden är tagen.