• Kyrkan är den äldsta kyrkan i Kalmar län norr om Kalmar. Tornet uppfördes på 1100-talet och kyrkohuset under 1200-talet. På 1600-1700 talet var kyrkan vitrappad både på in och utsidan.Tornets översta del har reparerats flera gånger men på 1780-talet var den så förfallen så en nybyggnad av tornet var nödvändig.Då fick den sitt nuvarande utseende  med ett gyllene kors och en gyllene kula.Taket var från början täckt av spån och blev belagt av tegel första gången på 1950-talet. Den senaste renoveringen blev mycket omfattande då man även renoverade inne i kyrksalen. Renoveringen var färdig 1991.

Photo: Kalmar läns museum

Kyrkan är den äldsta kyrkan i Kalmar län norr om Kalmar. Tornet uppfördes på 1100-talet och kyrkohuset under 1200-talet. På 1600-1700 talet var kyrkan vitrappad både på in och utsi...