• P. Frigelius teckningar.
Inskription på den övre gravstenen t.v.: "Leben wir so leben wir. Dem Herren sterben wir so sterben wir. Dem Herren drum wir leben so seindt wir des Herren. Rom: 14.

Anno 1653 den 31 maij ist S.M. Basilig Goldsmitt entschlaffen. Ao 1653 den 26 Augusti ist S. Antoneta Michaels D. Entschlaffen unt ligen hier begraben. Dese Stein gehöret S.M. Basilig Goldsmith und sein Erben Ao 1653."

"År 1754 uthöggs det som står mitt på stenen inom ringen, och i fältet ditsattes följande: Denna sten och graf hörer Jonas RESS"

Inskription på gravstenen överst t.h.: "Anno 1607 den 27 ianuarÿ starff der erbar und wolgeachte Abraham Heidenrich Strandtuaget .. der Libau der Sele Gott gnedig sÿ.
Disse Sten undt Stede hördt Abraham Heidenrich und seinen erve"

Inskription på gravstenen nederst t.v.: "Hier under lieget begrafen Klages Brede der iunger anno 1628."

Inskription på gravstenen nederst t.h.: "Lars Olson anno 1654"
Storkyrkan i Kalmar, som är helgad åt sjöfararnas helgon S:t Nikolai, började byggas på 1200-talet. På 1300-talet var den treskeppig och förklarades av Erik av Pommern (regent 1397-1439) för "halffuan doom", det vill säga nästan domkyrka. Den byggdes ut till femskeppig med sidokapell. Svenskarna sprängde kyrkan 1678 så att danskarna inte skulle kunna använda den som skydd. En del inventarier hade då förts över till den nya domkyrkan.
    Photo: Kalmar läns museum

P. Frigelius teckningar. Inskription på den övre gravstenen t.v.: "Leben wir so leben wir. Dem Herren sterben wir so sterben wir. Dem Herren drum wir leben so seindt wir des Herren...