• P. Frigelius teckningar.
Inskription på stenen överst t.v.: "E.W.B. A.H.D. Ao: 1704"
Inskription på stenen överst t.h.: "Anno 1633 den 14 octobris ist Magnus Byckert selig in Got versceiden. D.S.G.G. Licht hir begraben mit 2 kinderen. Disse Sten höret Magnus Buchert tho unde sinen erven"

torkyrkan i Kalmar, som är helgad åt sjöfararnas helgon S:t Nikolai, började byggas på 1200-talet. På 1300-talet var den treskeppig och förklarades av Erik av Pommern (regent 1397-1439) för "halffuan doom", det vill säga nästan domkyrka. Den byggdes ut till femskeppig med sidokapell. Svenskarna sprängde kyrkan 1678 så att danskarna inte skulle kunna använda den som skydd. En del inventarier hade då förts över till den nya domkyrkan.
    Photo: Kalmar läns museum

P. Frigelius teckningar. Inskription på stenen överst t.v.: "E.W.B. A.H.D. Ao: 1704" Inskription på stenen överst t.h.: "Anno 1633 den 14 octobris ist Magnus Byckert selig in Got v...