• P. Frigelius teckningar.
Inskription på gravstenen överst t.v.: "Dieser Stein und Stette gehört Adolf Reddiker und seine Erben anno 1654. Wer Got vortraut hat wol gebaut. Iob. 19. Ich weis das mein Erlöser lebet und er wirdt mich hernamals aus der Erde heinach mit diser meiner haut umbgeben werden und werde in mei nem Fleisch got sehen.

Denna graf och sten tillhörer krukemakaren Mr Påvel Westlander och hans arfvingar."

Inskription på gravstenen överst t.h.: "Denna sten och grav til hörer wisitören Petter Boberg och hans arfvingar Ao 1730"

Inskription på gravstenen nederst t.v.: " Dieser Stein gehört Balzer Klunder ano 1653."

Inskription på gravstenen nederst t.h.: " Här liger begrafven salig Matis Clementsson Sparre och afsomnade i herranom den 30 octob anno 1667. Gud gifve honnom een frögdaful upståndelse."
"M.K.S. A.H.D. A.K."

Storkyrkan i Kalmar, som är helgad åt sjöfararnas helgon S:t Nikolai, började byggas på 1200-talet. På 1300-talet var den treskeppig och förklarades av Erik av Pommern (regent 1397-1439) för "halffuan doom", det vill säga nästan domkyrka. Den byggdes ut till femskeppig med sidokapell. Svenskarna sprängde kyrkan 1678 så att danskarna inte skulle kunna använda den som skydd. En del inventarier hade då förts över till den nya domkyrkan.
    Photo: Kalmar läns museum

P. Frigelius teckningar. Inskription på gravstenen överst t.v.: "Dieser Stein und Stette gehört Adolf Reddiker und seine Erben anno 1654. Wer Got vortraut hat wol gebaut. Iob. 19. ...