• Rum nummer ett på övre våningen i villa Solbacken.

Svensknabben bebyggdes under 1880-talet av Leonard Jeansson och ärvdes sedan av konsul John Jeansson som 1901-1902 lät uppföra den stora putsade byggnad som ännu står.
Fastigheten såldes 1962 till Kalmar kommun som använde huvudbyggnaden till privata fester.
1984 såldes fastigheten till Capitex som kontoriserade husen. Idag inrymmer de ett flertal tjänsteföretag.
    Photo: Kalmar läns museum

Rum nummer ett på övre våningen i villa Solbacken. Svensknabben bebyggdes under 1880-talet av Leonard Jeansson och ärvdes sedan av konsul John Jeansson som 1901-1902 lät uppföra d...