• Rostad 1915
Lektor Wigforss

Bror till Ernst W. Wigforss, som vid 1940-talets början utredde betygsättningen i folkskolan, var upphovsman till den s.k. relativa betygsskalan. W. konstruerade den första uppsättningen standardprov för folkskolan i syfte att göra betygen i hela riket jämförbara vid intagning av elever till högre skolor. W. var också svensk pionjär vad gällde skolmognadsprov. E W var svensk finansminister 1925-26 och 1932-1949.
    Photo: Kalmar läns museum (Upphovsrätt)

Rostad 1915 Lektor Wigforss Bror till Ernst W. Wigforss, som vid 1940-talets början utredde betygsättningen i folkskolan, var upphovsman till den s.k. relativa betygsskalan. W. ko...